Autožárovky se mohou dělit na několik základních typů:
- klasické autožárovky s wolframovým vláknem (dnes už téměr nepoužívané),
- halogenové žárovky,
- xenonové výbojky,
- bixenonové výbojky,
- LED autožárovky,
- laserové světlomety,
- matrix LED světlomety (v moderních vozech),
- OLED světlomety,
- přehled typů autožárovek.
Halogenové žárovky
Halogenové žárovky jsou nejrozšířenější technologií ve vozech starších i novějších generací. Vlákna halogenové žárovky jsou schopna dosáhnout vyšší teploty než vlákna běžné žárovky, čímž vzniká bělejší světlo a dochází k vyšší světelné účinnosti. Další výhodou halogenové žárovky je i delší životnost díky příměsi sloučenin halových prvků v atmosféře uvnitř baňky. Životnost halogenových žárovek není ohrožena ani častým vypínáním a zapínáním.
Homologovanou halogenovou technologii užívanou v dopravním průmyslu naleznete pod označením H.
Nejčastější homologované typy halogenových žárovek:
- H1, H3, H4, H7 – pro hlavní světlomety (potkávací/dálková světla),
- H8, H9, H11, H15, H16 ,mlhová světla nebo denní svícení,
- HB3, HB4, HB5,časté u vozů z USA a Asie.
Na trhu se nachází i nehomologované halogenové žárovky (např. s vyšším výkonem 100 W), které nejsou povoleny pro běžný provoz. Jsou určeny např. pro motorsport (rallye). Před použitím vždy zkontrolujte homologaci.
Xenonové výbojky (HID)
Zdrojem světla xenonových světlometů je elektrická výbojka. Xenonové výbojky se vyznačují vysokým světelným výkonem, kompaktními rozměry a dlouhou životností.
Barvu světla vzniklého výbojem mezi dvěma elektrodami, které jsou umístěny v baňce naplněné inertním (netečným) plynem, ovlivňuje právě složení použitého inertního plynu. Barevné spektrum xenonové výbojky se téměř rovná spektru denního světla.
Xenonové světlomety kombinují xenonovou výbojku a halogenovou žárovku. Klasické xenonové světlomety slouží pouze jako potkávací světla, dálková světla i nadále obstarává klasická halogenová žárovka.
Výhody xenonových výbojek oproti halogenové žárovce:
- 2,5 krát větší svítivost při stejném příkonu;
- větší dosvit a rozptyl světla;
- přirozenější bílé světlo - až 6 000 K;
- 6 krát delší životnost - cca 3 000 hodin.
Povinností u xenonových světlometů je:
- automatická regulace sklonu světlometů;
- ostřikovače světlometů – kvůli omezení oslnění.
Dle předpisů musí mít vozidlo používané xenonové světlomety automatické nastavování sklonu světlometů a ostřikovač.
Bixenonové výbojky(HID)
V případě klasických xenonových světlometů zajišťují xenonové výbojky pouze potkávací světla, dálková světla obstarávají žárovky halogenové. Jsou-li i dálková světla tvořena xenonovou výbojkou, jedná se o tzv. bixenonové světlomety. Ty lze jednoduše přepínat z tlumených na dálkové a naopak. Přepínání potkávacích a dálkových světel u bixenonových výbojek funguje na jiném principu než je tomu u žárovek halogenových. Elektrický výboj svítí stále, tok světla je pouze usměrňován elektromagnetickou clonkou.
LED autožárovky (Light Emitting Diode)
LED technologie zažívá v posledních letech zásadní rozmach ve všech odvětví a ani v automobilovém průmyslu tomu není jinak. Dnes se používá jak u světlometů hlavních, tak i pozičních, brzdových či směrových světel.
Výhody LED autožárovek:
- extrémně dlouhá životnost (i přes 30 000 hodin);
- okamžitá reakce na rozsvícení (zásadní pro brzdová světla);
- velminízký odběr energie;
- jasné bílé až modrobílé světlo (4 000 - 6 500 K);
- širší úhel osvětlení vozovky.
Od roku 2022 jsou některé LED náhrady (např. H4 / H7 LED od OSRAM nebo Philips) legálně homologovány pro použití v běžném provozu – ale pouze pro konkrétní vozy, které jsou uvedeny v seznamu schválených typů. (Dostupné na webu výrobců.)
Laserové světlomety
Používají se v luxusních a sportovních vozech (např. BMW, Audi). Laser nesvítí přímo na vozovku – generuje světlo, které je modifikováno luminiscenčním prvkem. Výsledkem je extrémně intenzivní a daleký světelný kužel (dosvit až 600 – 700 m). Technologie je sice drahá, ale účinná a velmi kompaktní.
Matrix LED a adaptivní světlomety
Tyto moderní systémy využívají desítky samostatně řízených LED segmentů, které se automaticky přizpůsobují situaci na vozovce:
- zatemní část paprsku (např. kvůli protijedoucímu autu);
- zvýrazní dopravní značky;
- upraví šířku či výšku světelného kuželu podle rychlosti nebo prostředí.
Najdeme je ve vozech vyšší střední a prémiové třídy (např. Audi Matrix LED, Mercedes Multibeam LED, Škoda TOP LED Matrix).
OLED světla (organické LED)
Využívají se především v designových zadních světlech (např. Audi, BMW). Jejich výhoda je:
- rovnoměrná svítivost celé plochy;
- ultratenké provedení;
- vysoká estetická hodnota.
Přehled jednotlivých typů autožárovek
Technologie | Hlavní výhody | Použití |
Halogen | Levné, dostupné, snadná výměna | Většina běžných vozů |
Xenon | Vysoký výkon, dlouhá životnost | Střední a vyšší třída |
Bixenon | Jedna výbojka pro potkávací i dálková světla | Moderní xenonové systémy |
LED | Nízká spotřeba, rychlá reakce, dlouhá životnost | Novější vozy, retrofit |
Laser | Extrémní dosvit, vysoký jas | Prémiová třída |
Matrix LED | Inteligentní přizpůsobení svícení | Vyšší střední a luxusní segment |
OLED | Design, tenké provedení, rovnoměrnost | Zadní světla vyšší třídy |