Autožárovky se mohou dělit na několik základních typů:
- klasické autižárovky,
- halogenové žárovky,
- xenonové výbojky.
Halogenové žárovky
Vlákna halogenové žárovky jsou schopna dosáhnout vyšší teploty než vlákna běžné žárovky, čímž vzniká bělejší světlo a dochází k vyšší světelné účinnosti. Další výhodou halogenové žárovky je i delší životnost díky příměsi sloučenin halových prvků v atmosféře uvnitř baňky. Životnost halogenových žárovek není ohrožena ani častým vypínáním a zapínáním.
Homologovanou halogenovou technologii užívanou v dopravním průmyslu naleznete pod označením H, nejčastěji se setkáte s H1, H2, H3, H4 a H7, ale i např. H11, H13, H15 a další.
Na trhu se vyskytují i halogenové žárovky, které nejsou homologované pro provoz na veřejných komunikacích a jejich použití je tedy pro běžný provoz zakázáno. Tyto žárovky jsou většinou využívány pro Rallye díky větší svítivosti. Při výběru dejte pozor, abyste volili vždy homologované halogenové žárovky a vyhnuli se tak nepříjemnostem při silničních kontrolách.
Xenonové výbojky
Zdrojem světla xenonových světlometů je elektrická výbojka. Xenonové výbojky se vyznačují vysokým světelným výkonem, kompaktními rozměry a dlouhou životností.
Barvu světla vzniklého výbojem mezi dvěma elektrodami, které jsou umístěny v baňce naplněné inertním (netečným) plynem, ovlivňuje právě složení použitého inertního plynu. Barevné spektrum xenonové výbojky se téměř rovná spektru denního světla.
Xenonové světlomety kombinují xenonovou výbojku a halogenovou žárovku. Klasické xenonové světlomety slouží pouze jako potkávací světla, dálková světla i nadále obstarává klasická halogenová žárovka.
Výhody xenonových výbojek:
- 2,5 krát větší svítivost při stejném příkonu než u halogenové žárovky;
- větší dosvit světelného kuželu;
- rozptýlenější světlo v blízkosti vozu;
- 6 krát delší životnost než u halogenové žárovky, cca 3 000 hodin.
Dle předpisů musí mít vozidlo používané xenonové světlomety automatické nastavování sklonu světlometů a ostřikovač.
Bixenonové výbojky
Jak již bylo zmíněno výše, v případě klasických xenonových světlometů zajišťují xenonové výbojky pouze potkávací světla, dálková světla obstarávají žárovky halogenové. Jsou-li i dálková světla tvořena xenonovou výbojkou, jedná se o tzv. bixenonové světlomety. Ty lze jednoduše přepínat z tlumených na dálkové a naopak. Přepínání potkávacích a dálkových světel u bixenonových výbojek funguje na jiném principu než je tomu u žárovek halogenových. Elektrický výboj svítí stále, tok světla je pouze usměrňován elektromagnetickou clonkou.