Výběr správné autobaterie je klíčový pro spolehlivý provoz Vašeho vozu. Tento akumulátor dodává elektrickou energii v době, kdy není zapnutý motor vozidla. Špatně zvolená baterie tak může vést ke startovacím problémům, snížením životnosti nebo dokonce poškození elektroniky vozidla. V našem průvodci Vám poradíme, jak autobaterii vybrat.
Výběr autobaterie nepodceňujte!
Typy baterií
Nároky dnešních vozidel na výkon baterie jsou vysoké. Nejedná se o pouhé nastartování vozidla. Prvním krokem je zjistit, zda Váš vůz používá běžný systém nebo start-stop technologii.
Baterie se systémem start / stop
Hlavním cílem start-stop systému je snížení emisí CO2 a spotřeby paliva. Tento systém je navržen tak, aby se motor automaticky vypínal, když vozidlo zastaví (na semaforech, na křižovatce) a opět nastartoval, jakmile řidič uvolní brzdu a sešlápne plyn. Při správném používání má za následek i menší opotřebení motoru. Pro tento systém se používají baterie typu AGM nebo EFB.
AGM (Absorbent Glass Mat)
Moderní vozy potřebují výkonnější a odolnější baterie díky vysokým energetickým nárokům zapříčiněným velkým počtem přídavných spotřebičů (vyhřívání, navigace, audio) a hlavně kvůli systému start/stop a rekuperaci energie. AGM baterie využívá skleněné mikrovlákno, které absorbuje elektrolyt mezi deskami.
Hlavní výhody:
- Vysoký startovací výkon – ideální pro silné motory a náročnou elektroniku.
- Odolnost proti hlubokému vybíjení – vhodné pro vozy s častým start-stop systémem.
- Delší životnost.
- Bezúdržbové provedení – nevyžaduje dolévání kapaliny.
- Odolnost vůči vibracím – elektrolyt je vázán, nehrozí vytečení.
Použití:
- vozy se start / stop systémem + rekuperací energie,
- vozy střední a vyšší třídy s vysokým počtem spotřebičů,
- vozy s dieselovými motory,
- obytné vozy a off-roady.
EFB (Enhanced Flooded Battery)
Baterie EFB je vylepšenou verzí klasické olověné baterie. Má silnější separátory a upravenou konstrukci, díky čemuž je odolná proti cyklickému namáhání. Využívá se zejména v systémech start-stop bez rekuperačního dobíjení a u vozidel nižší třídy.
Hlavní výhody:
- Lepší startovací výkon než klasická olověná baterie.
- Vyšší odolnost proti častému startování.
- Nižší cena než AGM baterie.
- Bezúdržbové provedení.
Použití:
- vozy se start / stop systémem bez rekuperace energie,
- vozy nižší třídy,
- vozy s benzinovými motory.
| Vlastnosti | AGM baterie | EFB baterie |
| Startovací výkon | ***** | **** |
| Životnost (cykly) | 3 – 5 x delší než běžná baterie | 2 x delší než běžná baterie |
| Cena | **** | *** |
| Odolnost proti vibracím | vysoká | standardní |
| Vhodná pro rekuperaci | ano | ne |
| Pro vozy bez start / stop systému | nedoporučuje se | ano |
Baterie bez systému start / stop
SLI baterie (Starting, Lighting, Ignition)
SLI představuje klasickou uzavřenou olověnou baterii, která se používá v běžných vozech bez start / stop systému. Tento akumulátor je spolehlivý a bezúdržbový.
Funkce:
- startování motoru,
- napájení světel, rádi, palubních systémů,
- není počítáno s častým hlubokým vybíjením.
Co je nutné vědět pro výběr nové autobaterie
Kapacita
Autobaterii vybírejte v prvé řadě dle kapacity, kterou potřebujete nebo o něco málo vyšší. Tento údaj naleznete v manuálu vašeho vozidla. Zvolíte-li baterii s menší kapacitou, nemusí to ihned znamenat problém, ale mějte na paměti, že v zimním období baterie dost velkou část své kapacity ztrácí.
Kapacita je uváděna v ampérhodinách (Ah) a udává, jakou má baterie výdrž.
Většině běžných benzínových vozů postačí baterie s kapacitou okolo 63Ah. Jedná-li se o motor dieselový, pak je zapotřebí zvolit autobaterii minimálně s kapacitou 70Ah.
Napětí autobaterie
Napětí autobaterie je uváděno ve voltech (V).
Většina současných vozů má baterie s napětím 12V, případně nově 48V okruh. S napětím 6V se dnes prakticky nesetkáte.
Polarita autobaterie
Polarita je velmi důležitá, rozhodnete-li se měnit autobaterii sami. Pro určení správné polarity otočte autobaterii nálepkami k vám. Nemá-li baterie žádnou nálepku, musíte se orientovat kontakty. Postavte tedy baterii kontakty blíže k vám. Polaritu baterie určuje orientace plusového (zpravidla červeného) pólu. Je-li plus pól vpravo je baterie pravá a naopak. Zaměníte-li pólování, kabely by k pólům nedosáhly.
Velikost baterie
Baterie se liší nejen svojí kapacitou, ale i svou velikostí. Porovnáte-li např. autobaterii z vozu Citroen C1 (175 x 175 x 190), Octavia 1U2 1.9 TDI (278 x 175 x 190) a Mercedes Benz Sprinter (353 x 175 x 190), rozdíl mezi nimi je dost markantní. Ne ve všech manuálech vozů je uvedena kompatibilní velikost autobaterie, z tohoto důvodu doporučujeme změřit rozměry stávající baterie a dle nich objednat novou.
Nejvhodnější materiál
Materiál desek výrazně ovlivňuje životnost a vlastnosti baterie. Volte spíše moderní baterie s deskami hybridní konstrukce a bateriím s klasickou konstrukcí desek obsahující příměs antimonu se spíše vyvarujte. Autobaterie s hybridní konstrukcí jsou sice dražší, ale déle vydrží a nabízejí lepší startovací vlastnosti díky vyššímu proudu.
Bezúdržbová versus údržbová baterie
Dnes se prakticky s údržbovými bateriemi nesetkáte, anebo jen velmi zřídka. Většina autobaterií je bezúdržbová. Není tedy nutné kontrolovat stav elektrolytu a dolévat ho.
Startovací proud
Je uváděný v ampérech (A). Startovací proud určuje, kolik proudu je baterie schopna krátkodobě dodat při startu.
Spodní provedení (podlahová lišta)
Akumulátory mají různé spodní provedení. Nejčastěji se jedná o uchycení B13 s vystouplou patkou pro uchycení. B00 představuje variantu bez lišt spodního uchycení. Baterie je uchycena přes její horní část. S tím se můžeme sekat u japonských a korejských vozů.