Pneumatiky se obecně dělí na:
- letní,
- zimní,
- celoroční.
Letní pneumatiky jsou určeny k jízdě při teplotě vyšší než 7°C. Díky tvrdší směsi a speciálnímu vzorku zaručují lepší přilnavost na suchém i mokrém povrchu a jsou méně náchylné k opotřebení při vyšších teplotách.
Zimní pneumatiky jsou vyrobeny ze směsi měkčí a mají dezén s větším poměrem vyřezání. Tyto vlastnosti zaručují bezpečný provoz na sněhu a jsou určeny pro užívání při teplotě nižší než 7°C.
Rozhodnete-li se použít zimní pneumatiky v letním období, např. z důvodu, že výška dezénu již nesplňuje minimální stanovenou hranici pro zimní období 4 mm, mějte na paměti, že takovéto pneumatiky vám neposkytnou jízdní vlastnosti typické pro pneumatiky letní. U zimních pneumatik používaných na suchu dojde k:
- mnohem rychlejšímu opotřebení;
- prodloužení brzdné dráhy;
- zvýšení hlučnosti při jízdě.
Celoroční pneumatiky jsou určeny příležitostným motoristům, kteří nenajezdí mnoho kilometrů, zpravidla nevyjíždí na sněhu a v létě od nich nevyžadují extra vlastnosti. Hlavní výhody celoročních pneumatik spočívají v tom, že se nemusejí přezouvat, legislativně splňují požadavky na zimní pneumatiky a jsou cenově dostupnější právě z důvodu, že jedna sada pneumatik postačí na celý rok. Nikdy však nedosáhnou takových jízdních vlastností jako pneumatiky specializované.
Označení M+S (MS), neboli mud and snow je používáno pro zimní a celoroční pneumatiky. Takto označené pneumatiky splňují vyhlášku pro povinnou zimní výbavu platnou od 1. 11. do 31. 3. Zimní pneu je navíc vybavena symbolem sněhové vločky.
Máte-li v sadě pneumatik 2 pneu sjeté více a nechcete dokupovat nové, doporučujeme pneumatiky s lepším vzorkem použít na zadní nápravu. Zabráníte tím přetáčivosti vozu, tedy záď vozu se nebude snažit „předjet“ předek.