Viskozita, jinými slovy míra vnitřního tření, mazacího oleje není konstantní veličina. Je značně ovlivňována působením okolních podmínek. Při činnosti motoru se mění teplota a tlak. Z tohoto důvodu je žádoucí, aby se viskozita oleje měnila co nejméně.
Viskozitní index (Vi) vyjadřuje závislost viskozity oleje na teplotě. Čím vyšší hodnoty Vi dosahuje, tím méně dochází ke změně viskozity při změnách teploty v motoru. Tento index naleznete zpravidla v katalozích výrobců automobilových maziv.
Viskozitní klasifikace SAE
Klasifikace SAE rozděluje oleje do 6 zimních tříd označených číslem a písmenem "W" (z angl. Winter) a 5 letních tříd označených pouze číslem.
Norma SAE J300
- Zimní třídy: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W.
- Letní třídy: 20, 30, 40, 50 a 60.
Zimní označení udává tzv. "startovatelnost" motoru při nízkých teplotách. Čím je číslo nižší, tím nižší může být i okolní teplota při zachování dostatečné tekutosti oleje pro snadné spuštění motoru. V tomto případě není olej příliš viskózní (hustý).
Zimní viskozitní třídy
Viskózní třída SAE | Viskozita ve studeném stavu | Viskozita při 100°C | HTHS 150°C | ||
---|---|---|---|---|---|
maximální viskozita [mPa·s] | hraniční čerpací teplota* [°C] | minimální viskozita [mm²/s] | maximální viskozita [mm²/s] | minimální viskozita [mPa·s] | |
0W | 6 200 při -35°C | -40 | 3,8 | - | - |
5W | 6 600 při -30°C | -35 | 3,8 | - | - |
10W | 7 000 při -25°C | -30 | 4,1 | - | - |
15W | 7 000 při -20°C | -25 | 5,6 | - | - |
20W | 9 500 při -15°C | -20 | 5,6 | - | - |
25W | 13 000 při -10°C | -15 | 9,3 | - | - |
* teplota, při níž je viskozita 60 000 [mPa·s]
Orientačně lze říci, že např. oleje 0W umožňují bezproblémové startování motoru i při teplotách okolo -40° C, oleje 5W při teplotách okolo -35° C atd. Mimo jiné závisí i na typu a velikosti motoru.
Letní označení zaručuje dostatečnou viskozitu oleje za vysokých teplot. Čím je číslo vyšší, tím vyšší může být i teplota okolí při zabezpečení dostatečného mazání motoru. V tomto případě není olej nízkoviskózní (málo hustý), což by mohlo způsobit trhání mazacího filmu.
Letní viskozitní třídy
Viskózní třída SAE | Viskozita ve studeném stavu | Viskozita při 100°C | HTHS 150°C | ||
---|---|---|---|---|---|
maximální viskozita [mPa·s] | hraniční čerpací teplota* [°C] | minimální viskozita [mm²/s] | maximální viskozita [mm²/s] | minimální viskozita [mPa·s] | |
20 | - | - | 5,6 | <9,3 | 2,6 |
30 | - | - | 9,3 | <12,5 | 2,9 |
40 | - | - | 12,5 | <16,3 | 2,9** |
40 | - | - | 12,5 | <16,3 | 3,7*** |
50 | - | - | 16,3 | <21,9 | 3,7 |
60 | - | - | 21,9 | <26,1 | 3,7 |
* teplota, při níž je viskozita 60 000 [mPa·s]
** platí pro 0W40, 5W40, 10W40
*** platí pro 15W40, 20W40, 25W40, 40
Pro evropské klimatické podmínky naprosto postačí třídy 40, resp. 50.
Dnes se prakticky používají vícestupňové (multigrade) motorové oleje, které jsou uzpůsobeny rozmanitým klimatickým podmínkám a zajistí tak celoroční bezpečné mazání motoru.
Jejich označení vyplývá z kombinace zimní a letní třídy, např.: 0W-40, 5W-40, 5W-50, 10W-40 nebo 15W-40.
Označení SAE 10W-40 splňuje nároky viskozitní třídy 10W i viskozitní třídy 40.