U pneumatik se můžeme setkat s několika základními typy dezénů, kterými jsou:
- symetrický,
- asymetrický,
- směrový.
Symetrický dezén
Symetrický dezén neboli dezén bez označení směru rotace nebo vnitřní/vnější strany lze umístit na vozidle na libovolnou pozici. Dříve patřil mezi výrobci k nejpoužívanějšímu dezénu vůbec. Dnes je ve značné míře nahrazován dezénem asymetrickým a je používaný zejména pro vozy střední třídy. Jeho hlavní výhodou jsou vyvážené jízdní vlastnosti jak na suché, tak i na mokré vozovce.
Asymetrický dezén
Asymetrický dezén představuje kombinaci symetrického a směrového dezénu, přičemž se vnitřní strana dezénu liší od strany vnější a každá má svoji specifickou funkci. Vnitřní strana napomáhá odvodu vody a přenosu záběrových a brzdných sil na vozovku. Oproti tomu strana vnější dbá na držení přímého směru a stabilitu v zatáčkách. Proto se u asymetrických pneumatik nerozlišuje pravá a levá strana, ale pouze vnější a vnitřní, kterou je třeba při nasazení na disk dodržet.
Směrový (šípový) dezén
Pneumatiky se směrovým dezénem mají na bočnici šipkou označený směr otáčení. Oblíbené jsou především díky výbornému odvodu vody a jízdní stabilitě. Tento dezén je ideální a dnes stále používán do zimního provozu z důvodu snadného odhazování sněhu z drážek. Nevýhodu představuje o něco větší hlučnost.