Co znamená bezúdržbová baterie?
Označení „bezúdržbová autobaterie“ neznamená, že se baterie nemusí dobíjet. Jedná se o vlastnost akumulátoru, která snižuje odpařování elektrolytu natolik, že se během životnosti baterie nemusí dolévat (destilovanou vodou). Toto však nesouvisí s kapacitou baterie, při jejímž úbytku je ztracenou energii nutné zpět dobít.
Kapacita baterie se vyčerpává zejména opětovnou krátkou jízdou, mrazem, delším odstavením vozu nebo vybavením vozu (spotřebou elektroniky jako je alarm a palubní systém). Pravidelné dobíjení akumulátoru je tak stále důležité.
Jak postupovat při dobíjení autobaterie?
Při dobíjení autobaterie postupujte především dle návodu výrobce jak k vozidlu, tak i k nabíječce. Nové vozy s řízeným dobíjením (např. systémem start-stop) mohou vyžadovat specifický postup nebo inteligentní nabíječku.
Následující článek uvádí pouze všeobecné rady, jak s autobaterií zacházet.
- Zkontrolujte typ baterie – klasická olověná, AGM nebo EFB (u start-stop systémů). Nabíječku volte vždy podle konkrétního typu. Nesprávný režim dobíjení může baterii poškodit.
- Řiďte se konstrukcí vozu - dříve se autobaterie dobíjely v zásadě vyjmuté z vozu. Dnes, pokud to není nutné např. z důvodu parkování na frekventovaném místě, můžete při nabíjení ponechat baterie uvnitř kapoty vozu. Vypněte zapalování a odpojte baterii od všech přívodních kabelů (ve většině případů stačí odpojit záporný pól, aby nedošlo k poškození elektroniky).
- Propojte kladný pól autobaterie s kladným pólem nabíjecího zdroje (červený kabel) a stejně tak záporný pól autobaterie se záporným pólem nabíjecího zdroje (černý kabel), případně s karoserií.
- Ujistěte se, že kontakty dobře drží a nabíjecí zdroj zapněte až po spolehlivém připojení svorek.
- Při ukončení nabíjení postupujte v opačném sledu. Vypněte nabíječku a poté odpojte svorky. Nikdy neodpojujte svorky z autobaterie při zapnutém nabíjecím zdroji! Při odpojování by mohla přeskočit jiskra a unikající výpary, které jsou prudce výbušné, by mohly způsobit výbuch.
Doba nabíjení
Optimální nabíjecí proud je roven jedné desetině jmenovité kapacity akumulátoru.
- 1/ 10 kapacity baterie, tzn. v případě autobaterie o hodnotě 45 Ah je to tedy 4,5 A.
Nižší proud = delší, ale šetrnější dobíjení.
- Nabíjíte-li baterii nižším proudem, nikterak jí to nevadí, ba naopak, ale prodlužujete dobu nabíjení.
Vyšší proud (rychlonabíjení) ) jen pro případ nouze.
- - Pokud je to možné, vyhněte se intenzivnímu dobíjení vysokým proudem. Doba dobíjení se sice zkrátí na 1 až 2 hodiny, ale mohlo by dojít k poškození desek a těsnění baterie vlivem přehřívání.
- U starších nabíječek nelze přesně určit dobu nabíjení baterie. Doporučujeme baterii nabíjet zhruba 12- 24 hodin a poté vyzkoušet.
- Moderní nabíječky jsou vybaveny indikátorem stavu baterie, který zjistí současný stav baterie a upozorní, jakmile je baterie plně nabita. Zároveň umí přepnout do udržovacího režimu (float).
Moderní nabíječky
Současné nabíječky nabízí nejen inteligentní ale i bezpečné řešení.
Autonabíječky značek CTEK, Bosch, Varta jsou vybaveny mikroprocesorem, který:
- automaticky rozpozná stav baterie,
- upraví napětí i proud podle typu akumulátoru,
- po nabití přejde do udržovacího režimu,
- umožňuje dlouhodobé připojení bez rizika přebití.
Pokud necháváte vůz delší dobu stát (např. přes zimu), nechte baterii připojenou k inteligentní nabíječce v udržovacím režimu. Zabráníte hlubokému vybití a prodloužíte životnost akumulátoru.
- Nikdy nenabíjejte zamrzlou baterii. Nejprve ji přeneste do tepla a nechte rozmrazit.
- Udržujte kontakty pólů čisté a lehce namazané vazelínou.
- Při manipulaci s akumulátorem dbejte na větrání. Výpary vodíku jsou výbušné.
- Při nabíjení uvnitř vozu odemkněte dveře. Některé systémy se mohou samovolně aktivovat.