... e-shop s autodíly!

Konstrukce pneumatiky

Pneumatika je nejdůležitějším komponentem přenosu síly mezi automobilem a vozovkou.

Dnes se pneumatiky konstruují z nejrůznějších materiálů, jedná se především o pryžové směsi, které svou výkonností zaručují správnou funkčnost. Konstrukce pneumatiky neovlivňuje pouze jízdní vlastnosti vozu, ale především bezpečnost jízdy.

Pneumatika se skládá z následujících částí:

1. Vnitřní vložka

Jedná se o vrstvu vzduchotěsné syntetické pryže, která plní stejnou funkci jako duše používaná u starších typů pneu.

2. Vrstva kostry

Kostru pneumatiky tvoří pásy tenkých bavlněných, plastových (Nylon, Raylon), polyesterových nebo ocelových vláken, které jsou uloženy rovnoběžně vedle sebe a zality do pryže. Hlavním úkolem těchto vláken je zajištění dostatečné odolnosti proti tlaku. Pás jedné pneumatiky se skládá zhruba z 1400 vláken, z nichž každé odolá síle až 15 kg. V závislosti na směru, ve kterém jsou vlákna kostry vedena, se jedná o diagonální nebo radiální konstrukci.

  • Diagonální konstrukce
    Pásy jsou vedeny od patky k patce a vzájemně se kříží pod úhlem 30° až 40°.
  • Radiální konstrukce
    Pásy jsou vedeny od patky k patce kolmo na rovinu rotace.

3. Patka pláště

Patka pláště zabezpečuje spolehlivý přenos všech sil mezi pneumatikou a ráfkem, tj. je konstruována tak, aby přenášela točivý moment motoru a brzdnou sílu z ráfku až na styčnou plochu pneumatiky s vozovkou.

4. Patní lana

Patní lana vyztužují patku a pomáhají držet pneumatiku na ráfku. Nosnost patních lan může být až 1 800 kg bez rizika přetržení.

5. Bočnice

Bočnice se nachází mezi ramenem a patkou pneumatiky. Díky své pružné konstrukci chrání pneumatiku před nárazy, které by mohly poškodit plášť a zvyšují výkon jízdy. Bod dotyku pneumatiky s ráfkem je vyztužen tvrdou gumou.

6. Nárazníky

Nárazník pneumatiky je v podstatě síť jemných, velmi pevných lanek (vrstva kordu) umístěná mezi kostru pneumatiky a běhoun. Nárazník má za funkci především snížení nárazů, zároveň je prevencí před trhlinami nebo poškozením běhounu, dojde-li k přímému kontaktu s kostrou a v neposlední řadě zabraňuje oddělení gumové vrstvy od kostry.

7. Běhoun

Běhounem je míněna vzorkovaná část pláště, která se dotýká vozovky, jejímž úkolem je odolávat opotřebení a zajistit dostatečnou přilnavost k vozovce.

 


Logo Heuréka

Tento e-shop měl za posledních 90 dní tisíce spokojených zákazníků.


Logo Zboží.cz

Zde prezentovaná data, zejména celá databáze, nesmějí být kopírována. Je zakázáno data nebo celou databázi bez předchozího písemného svolení od společnosti TecAlliance kopírovat a distribuovat a/nebo toto jednání umožnit třetím osobám. Porušení zakládá neoprávněný zásah do autorského práva a bude stíháno.