Spolehlivé brzdy jsou základem pro bezpečnou jízdu. V následující tabulce se dočtete několik případů signalizujících závadu brzdného systému, ať už se jedná o zásadní neodložitelnou opravu nebo pouze počínající problém.
Následující informace slouží pouze k orientačnímu zjištění závady. V případě nutnosti vyhledejte odbornou pomoc v servisu.
Časté závady brzd
- Znečištěné, opotřebené nebo poškozené přední nebo zadní brzdové obložení na jedné straně vozu.
- Zadřený píst v předním brzdovém třmenu nebo zadřené písty v brzdovém válečku zadního kola.
- Různé brzdové obložení z jiného materiálu nebo jiného výrobce.(Výrobci většinou používají různou směs třecího materiálu.)
- Opotřebené nebo poškozené součásti řízení a pérování.
- Podhuštěné pneumatiky na jedné straně vozu.
- Třecí obložení předních brzd nebo brzdových čelistí je obroušené až na kovový základ.
- Zkorodované brzdové kotouče nebo bubny vlivem např. delší odstávky vozu.
- Nečistoty nalepené mezi brzdovým kotoučem a krytem.
- Utržené obložení od kovové nosné části brzdového segmentu.
- Vadný hlavní brzdový válec, zejména poškozené těsnění pístu.
- Uvolněné matice pro upevnění hlavního brzdového válce.
- Vzduch v hydraulickém systému, zejména zavzdušnění brzdové soustavy.
- Automatický samostavěcí mechanismus provozní vůle zadních brzd je mimo provoz.
- Vadný hlavní brzdový válec.
- Vzduch v hydraulickém systému.
- Vadný posilovač brzd nebo jeho ovládací mechanismus.
- Vadný posilovač brzd - poškozená membrána.
- Poškozená nebo nezajištěná podtlaková hadice od posilovače.
- Vadné podtlakové čerpadlo - vývěva (diesel).
- Nevhodný materiál brzdových destiček nebo čelistí.
- Znečištěné brzdové destičky nebo čelisti.
- Snížený brzdový účinek může být způsoben i nalepením kovových součástí na třecí materiál brzdových desek. K tomuto efektu často dochází přehřátím brzdového kotouče a následným rychlým ochlazením.
- Vibrující pedál může způsobovat i ABS systém. Nejdříve se ujistěte, zda je vaše vozidlo tímto systémem vybaveno nebo ne. ABS systém lze vypnout vyjmutím příslušné pojistky v pojistkové skříňce. Po vypnutí pojistky brzdění opakujte, a pokud vibrace zmizí, vše je v pořádku.
- Nadměrná házivost kotoučů nebo bubnů. Tolerance při měření se mohou pohybovat mezi 0.05-0,5 mm v závislosti na velikosti brzdového kotouče nebo bubnu a v závislosti na typu vozidla (osobní automobily mají malou toleranci, nákladní automobily a traktory mohou mít přípustnou házivost větší).
- Poškozené součásti pérování a řízení (kulové čepy).
- Uvolněné šroubové spoje brzdového třmenu nebo štítu zadní brzdy.
- Opotřebené brzdové desky nebo čelisti.
- Nevhodně seřízený mechanismus ruční brzdy.
- Znečištěné obložení brzdových destiček.
- Vadný omezovací tlakový ventil.
- Nevhodný třecí materiál brzdového obložení.
- Zadřené lanovody ruční brzdy při dlouhém stání vozidla.
- Zkorodované vratné pružiny brzdových čelistí.
- Utržené brzdové obložení od brzdových čelistí.
- Uvolněné nýty na brzdovém obložení.