Konstrukce pneumatiky

Pneumatika je nejdůležitějším komponentem přenosu síly mezi automobilem a vozovkou. Dnes se pneumatiky konstruují z nejrůznějších materiálů, jedná se především o pryžové směsi, které svou výkonností zaručují správnou funkčnost. Konstrukce pneumatiky neovlivňuje pouze jízdní vlastnosti vozu, ale především bezpečnost jízdy.
Pneumatika se skládá z následujících částí:


1. Vnitřní vložka

Jedná se o vrstvu vzduchotěsné syntetické pryže, která plní stejnou funkci jako duše používaná u starších typů pneu.

2. Vrstva kostry

Kostru pneumatiky tvoří pásy tenkých bavlněných, plastových (Nylon, Raylon), polyesterových nebo ocelových vláken, které jsou uloženy rovnoběžně vedle sebe a zality do pryže. Hlavním úkolem těchto vláken je zajištění dostatečné odolnosti proti tlaku. Pás jedné pneumatiky se skládá zhruba z 1400 vláken, z nichž každé odolá síle až 15 kg. V závislosti na směru, ve kterém jsou vlákna kostry vedena, se jedná o diagonální nebo radiální konstrukci.

  • Diagonální konstrukce
    Pásy jsou vedeny od patky k patce a vzájemně se kříží pod úhlem 30° až 40°.

  • Radiální konstrukce
    Pásy jsou vedeny od patky k patce kolmo na rovinu rotace.

3. Patka pláště

Patka pláště zabezpečuje spolehlivý přenos všech sil mezi pneumatikou a ráfkem, tj. je konstruována tak, aby přenášela točivý moment motoru a brzdnou sílu z ráfku až na styčnou plochu pneumatiky s vozovkou.

4. Patní lana

Patní lana vyztužují patku a pomáhají držet pneumatiku na ráfku. Nosnost patních lan může být až 1 800 kg bez rizika přetržení.

5. Bočnice

Bočnice se nachází mezi ramenem a patkou pneumatiky. Díky své pružné konstrukci chrání pneumatiku před nárazy, které by mohly poškodit plášť a zvyšují výkon jízdy. Bod dotyku pneumatiky s ráfkem je vyztužen tvrdou gumou.

6. Nárazníky

Nárazník pneumatiky je v podstatě síť jemných, velmi pevných lanek (vrstva kordu) umístěná mezi kostru pneumatiky a běhoun. Nárazník má za funkci především snížení nárazů, zároveň je prevencí před trhlinami nebo poškozením běhounu, dojde-li k přímému kontaktu s kostrou a v neposlední řadě zabraňuje oddělení gumové vrstvy od kostry.

7. Běhoun

Běhounem je míněna vzorkovaná část pláště, která se dotýká vozovky, jejímž úkolem je odolávat opotřebení a zajistit dostatečnou přilnavost k vozovce.