Typy sněhových řetězů

Sněhové řetězy se liší nejen dle ceny, ale také dle materiálu, ze kterého jsou vyrobeny, způsobu upínání, případně stopy.

Základní dělení sněhových řetězů

Ocelové řetězy

Ocelové sněhové řetězy patří stále k nejběžněji používaným typům řetězů a dá se říci, že i nejúčinnějším, o čemž vypovídají i nejrůznější porovnávací testy. Nevýhoda ocelových řetězů pro mnohé motoristy tkví v náročnější manipulaci při jejich nasazování. I to se mnozí výrobci snaží neustále zjednodušovat, a proto se dnes dají zakoupit i řetězy, které jsou nasazeny během pár vteřin.

Textilní sněhové řetězy

Textilní sněhové řetězy, označované také jako „sněhové ponožky“ získaly mnoho přívrženců především díky velmi snadnému nasazení na kolo. Tyto řetězy fungují na principu vodního filmu, který se tvoří mezi pneumatikou a jízdním povrchem, a který tak zajišťuje přilnavost k povrchu. Výhody textilních řetězů spočívají především v tom, že při jízdě nepůsobí hluk, jsou vhodné pro vozy s malým prostorem mezi kolem a podběhem a jsou ve voze snadno skladovatelné.

Tekuté řetězy

Další typem sněhových řetězů jsou řetězy tekuté. Klasické kovové články řetězů jsou nahrazeny chemií. Tekuté hmota (zpravidla ve spreji, dříve byla obvyklá i pasta) se nanese přímo na pneumatiku, ta poté přilne k dezénu, a jakmile se dostane do kontaktu s vodou, ztvrdne. S tekutými řetězy můžete ujet i několik kilometrů, dokud se vrstva tekutých řetězů jízdou neodstraní.

Způsoby upínání sněhových řetězů

Upínání ocelovým kordem

Sněhový řetěz je vybaven ocelovým kordem, který se při nasazování provlékne za pneumatikou a zapne se na její vnitřní straně. Řetězová síť se pak jednoduše přetáhne přes kolo na vnější stranu a tam se spojí. Levnější typy sněhových řetězů využívají pro spojení upínacích dílů řetězové sítě háčky. Samotné utažení se provádí pomocí průvlečné brzdy a gumového napínáku. Zvolíte-li řetězy tohoto typu, popojeďte s vozem po nasazení zhruba dva metry a řetězy ještě jednou utáhněte, aby pneumatiky pevně obepnuly.

Upínání napínací kladkou

Kvalitnější sněhové řetězy jsou vybaveny napínací kladkou, případně jiným automatickým systémem. Přepnete-li kladku do aktivní polohy, začne se do kladky navíjet lanko, které řetěz utáhne a zajistí. Řetěz je tak během jízdy kladkou neustále dotahován. Zvolíte-li řetězy tohoto typu, nemusíte zastavovat a řetěz kontrolovat.

Automatické dopínání

Setkat se můžete také se sněhovými řetězy, které jsou vybaveny automatickým dopínáním a na pneumatiku se pouze navlečou. Tento typ sněhových řetězů obvykle využívá adaptér ve formě disku či šroubu, který se uchycuje na šrouby samotného kola. K tomuto adaptéru se jednoduchým způsobem upevní několikaramenný unášeč s přidělanou řetězovou sítí. Zvolíte-li tento typ sněhových řetězů, rozhodně oceníte komfort nasazení, protože při montáži a demontáži nedochází ke kontaktu s pneumatikou. Musíte ovšem počítat s vyšší pořizovací cenou.

Typy sítí sněhových řetězů

Žebříčkové řetězy

Žebříčkové řetězy jsou zpravidla základní řetězy s jednoduchou stopou. Příčky řetězové sítě přechází přes šířku pneumatiky. Takovéto řetězy mají obvykle jednoduchou konstrukci, dopínají se pomocí háčků bez dalších dopínacích systémů. Jejich hlavní výhodou je nízká cena. Naopak nevýhoda spočívá v nízké účinnosti řetězové sítě a poměrně složité montáži.

Řetězy s tzv. „H“ nebo „X“ stopou

V případě těchto sněhových řetězů pokrývá síť většinu plochy běhounu pneumatiky a stopa odpovídá tvaru písmene H nebo X. Konstrukce řetězové stopy „H“ nebo „X“ je podstatně lepší než tomu je u řetězů žebříčkových. Tento sněhový řetěz spolehlivě chrání před běžným smykem a zároveň nabízí dobrou záběrovou schopnost při rozjezdu.

Šikmostopé řetězy

Šikmostopé řetězy díky svému propracovanému provedení nabízí perfektní jízdní vlastnosti. Stopové kříže tvoří na ploše běhounu pneumatiky šikmé středové příčky, které zaručují dobrý přenos sil v příčném i podélném směru, zajišťují kvalitní záběr řetězu a také kratší brzdnou dráhu. Články šikmostopého řetězu jsou velmi krátké a čtyřhranné. Nejznámějším výrobcem těchto řetězů je bezpochyby Pewag.