Štítkování pneumatik

Dle nařízení Evropské unie od 1. listopadu 2012 musí být všechny pneumatiky prodávané v Evropě označeny štítkem s informacemi o ekologických a bezpečnostních vlastnostech pneumatiky, tj:

Přilnavost na mokrém povrchu
  • energetická náročnost (spotřeba paliva);
  • přilnavost za mokra (brzdná vzdálenost na mokrém povrchu);
  • venkovní valivá hlučnost (externí hladina hluku).

Cílem tohoto nařízení je především poskytnout objektivní informace o vlastnostech pneumatiky zákazníkovi a v druhé řadě zlepšení výkonu pneumatik vycházející právě ze zveřejnění těchto informací.

Vzhled štítku je identický se štítkem, který je běžně používán pro domácí spotřebiče.


Přilnavost na mokrém povrchu

Přilnavost na mokrém povrchu

Přilnavost na mokru je rozhodující parametr pro bezpečnou jízdu. Výkon je dělen do tříd A až G, přičemž D a G nejsou obsazeny. Rozdíl brzdné dráhy mezi třídou A a F může představovat až 18 m.
Přilnavost na mokrém povrchu

Spotřeba paliva

Spotřeba paliva

Spotřeba paliva je zastoupena řadou od A (nejúčinnější) až po G (nejméně účinná). Vozidlo, které je plně vybaveno pneumatikami třídy A, sníží spotřebu paliva, a tím i emisi uhlíku uvolněného do ovzduší, až o 7,5 % v porovnání s vozidlem vybaveným pneumatikami třídy G. Jednoduše se dá říci, že zlepšení o jednu třídu znamená úsporu paliva o cca 0,1 l na 100 km. Třída D není obsazena.
Spotřeba paliva

Hluk

Hluk

Pneumatika se značně podílí na hluku vznikajícím při dopravě. Štítek udává úroveň vnější valivé hlučnosti namísto hluku, který motorista vnímá uvnitř automobilu. Hodnota na štítku je uváděna v decibelech (dB) a je zobrazena jednou, dvěma nebo třemi černými vlnami podle úrovně hluku v závislosti na vztahu hlukové hladiny k evropskému standardu:

  • tři vlny - pneumatika odpovídá současným limitům;
  • dvě vlny - pneumatika je o 3dB1pod současným limitem, případně je dvakrát tišší než nařizuje standard;
  • jedna vlna - pneumatika je o 6dB1 pod současným limitem, případně je čtyřikrát tišší než je nařízená úroveň.