Spojka

Spojka je užívána v motorových vozidlech pro přenos síly a točivého momentu z motoru na hnací soustavu vozidla, tj. na kola.

Je-li spojka sepnutá, motorová část je spojena s hnacím ústrojím a veškerá síla a točivý moment jsou přenášeny na kola. Je-li spojka vypnutá, dojde k oddělení hnacího a hnaného ústrojí. Tento princip je využíván ke stání vozu při zapnutém motoru, zařazení rychlostního stupně nebo k možnosti rozjezdu.

Další funkce spojky spočívá v plynulém rozjezdu vozidla, při němž je využíváno tření s prokluzem, kdy se postupným spínáním spojky prokluzem vyrovnávají otáčky motoru a zatím stojících kol. To umožňuje postupně se zvyšující přenos síly a točivého momentu a tím plynulý rozjezd vozidla.


Jednotlivé díly spojky

Setkat se můžete s mnoha druhy spojek z hlediska konstrukce, způsobu přenosu síly i ovládání.

Spojky dělíme:

  1. dle konstrukce na:
    • třecí:
      • kotoučové,
      • lamelové,
      • odstředivé;
    • elektromagnetické;
    • kapalinové.

  2. z hlediska ovládání na:
    • přímé – mechanické vypínání spojky (např. lankem);
    • nepřímé:
      • kapalinové;
      • vzduchotlaké;
      • vzduchokapalinové.

  3. z hlediska řízení:
    • manuální;
    • automatické.

Manuální spojka

Spojka se skládá ze:

  • setrvačníku;
  • přítlačného kotouče;
  • lamely;
  • mechanizmu vypínání spojky;
  • spojkového ložiska.

Přítlačný kotouč

Přítlačný talíř přitlačuje spojkovou lamelu k setrvačníku a současně zajišťuje dostatečný přenos krouticího momentu.


Spojková lamela

Spojková lamela plní funkci třecího kotouče. Uvolňuje-li se spojka postupně, na lamele dochází k žádoucímu prokluzu, které umožňuje plynulý rozjezd vozidla.


Vypínací mechanizmus

Pomocí vypínacího mechanizmu dojde k odpojení spojky. Sešlápnutím spojkového pedálu je pomocí lanka (mechanicky) nebo pomocí vzduchového či kapalinového systému odsunut přítlačný kotouč od lamely, tím se přestane přenášet točivý moment na kola vozu.


Automatická převodovka

V moderních automobilech vybavených automatickou převodovkou klasický spojkový pedál chybí a řidič se tak při řazení nestará o jeho sešlápnutí. Vše obstará elektronika, která řídí sílu přítlaku, sepnutí i vypnutí spojky v závislosti na jízdním režimu, aktuální situaci, rychlosti a dalších proměnných.