Druhy brzd

Brzdy se dělí na:

  • kotoučové,
  • bubnové.

Kotoučové brzdy

Kotoučové brzdy jsou oproti brzdám bubnovým výrazně výkonnější, ale také dražší a náchylnější na poruchy vzniklé znečištěním. U levnějších vozidel se používají pouze na přední nápravu.

Kotoučová brzda se skládá z:

  • brdového kotouče (rotoru),
  • brzdového třmenu,
  • brzdového pístu,
  • brzdových destiček.

Sešlápnutím brzdového pedálu vzniká tlak v brzdovém systému. Brzdová kapalina zatlačí na brzdový píst a ten následně zatlačí brzdové destičky kolmo na rotor. Vzniklá třecí síla mezi rotorem a destičkami působí proti otáčení.


Brzdové obložení zadních kol se opotřebovává podstatně pomaleji než obložení předních kol. Na výměnu zadního brzdového obložení tedy dojde zpravidla až po několikeré výměně obložení přední nápravy.


Brzdový kotouč

Brzdový kotouč je zpravidla litinový, u některých drahých sportovních vozů může obsahovat příměs keramických částic. Setkat se můžete s kotouči plnými (obr. 1) nebo chlazenými (obr 2.). Pro sportovní účely lze použít kotouče děrované (obr. 3) nebo drážkované (obr. 4).

Chlazené kotouče bývají umístěny na přední nápravě z důvodu, že přední brzdy odvádí větší podíl při brzdění a více se přehřívají. Z níže uvedeného obrázku je patrné, že konstrukci chlazeného kotouče tvoří dva tenčí kotouče vzájemně spojené žebrováním, kterým proudí chladný vzduch.


Brzdové destičky

Brzdové destičky jsou konstruovány tak, aby po přitlačení ke kotouči způsobovaly velké tření a následné brzdění vozu. Obvykle jsou vyráběny ze směsi oxidu železa nebo hliníku, mědi, grafitu a pryskyřice.

Destičky se liší teplotní odolností a tvrdostí. Přičemž měkčí směsi jsou určené pro sportovní vozy, mají agresivnější účinek, ale snáze se opotřebovávají. Naopak pro běžnou jízdu se volí destičky tvrdší, které jsou zároveň trvanlivější.

Některé typy destiček mají integrované čidlo, které signalizuje nutnou výměnu opotřebených destiček.


Bubnové brzdy

Dříve se bubnové brzdy využívaly v podstatně větší míře než dnes. Taktéž fungují na principu tření. Po sešlápnutí brzdy způsobí váleček rozpěrný efekt na brzdové čelisti. Ty se z vnitřní strany přitlačí na buben, čímž způsobí tření a tím brzdící efekt.

Bubnová brzda se skládá z:

  • vnějšího brzdového bubnu,
  • vnitřního brzdového bubnu,
  • brzdového válečku (nahoře nad bubnem),
  • čelistí (paken) a brzdového obložení,
  • pružiny, vzpěry a rozpěry.

Je-li bubnová brzda vystavena dlouhodobému brzdění, začne se zahřívat, což zapříčiní pokles brzdného účinku. Přesáhne-li zahřátí určitou úroveň, může dojít k deformaci brzdového bubnu.


Brzdový váleček

Brzdový váleček se skládá z jednoho nebo dvou pístků v závislosti na konstrukčním provedení brzdy. Tlak vytvořený hlavním brzdovým válcem se přenese na válečky, které následně způsobí rozpěrný efekt a přitlačí tak čelisti k bubnu.


Brzdové válce, slangově nazývané prasátka, vyměňte ve chvíli, kdy z válečků začne unikat brzdová kapalina nebo když jsou válečky zatuhlé, zarezlé a nepohybují se.
Netěsnost válečků zapříčiní většinou opotřebení pryžových těsnících kroužků, respektive jejich břitů nebo vydření činných ploch válečků.
Zatuhnutí válečků je důsledkem působení koroze, delšího odstavení vozidla z provozu nebo průniku mechanických nečistot do válečku přes poškozené prachovky.


Brzdové čelisti

Brzdové čelisti bývají nejčastěji ocelové. Svou konstrukcí připomínají půlměsíc s profilem "T", který zvyšuje jejich tuhost a zabraňuje tak jejich kroucení při brzdění. Na brzdových čelistech je pak nalepeno nebo přinýtováno brzdové obložení. Brzdové obložení je kompozitní materiál vyráběný práškovou metalurgií z pilin různých kovů a pojidel.


Dojde-li k poškození některé z brzdových čelistí, vyměňte vždy celou sadu, tzn. 2+2 čelisti na každém kole. Dosáhnete tak spolehlivé souměrnosti na celé nápravě.