Co baterii neprospívá

Příčina Příklady z praxe Důsledek Tip Autokseft
Časté startování a krátké ujeté vzdálenosti Taxislužba, sanitka, kurýrní služba. V průběhu krátké jízdy nestačí alternátor baterii plně dobít, díky čemuž baterie postupně ztrácí kapacitu, až přestane dodávat energii úplně. Baterii pravidelně, tj. alespoň jednou měsíčně dobíjejte. V době mimo provoz vozidla připojujte baterii na udržovací proud.
Krátké pravidelné jízdy Krátké cesty autem (po městě, do práce), služební automobil. V průběhu krátké jízdy nestačí alternátor baterii plně dobít, díky čemuž baterie postupně ztrácí kapacitu, až přestane dodávat energii úplně. Baterii pravidelně, tj. alespoň jednou měsíčně dobíjejte. V době mimo provoz vozidla připojujte baterii na udržovací proud.
Porucha dobíjení Porucha nebo špatné nastavení součástky, která v autě vyrábí elektrickou energii a současně dobíjí baterii. Alternátor baterii nedobíjí nebo velmi málo. Ta se postupem času celá vybije. Nechte zkontrolovat alternátor v odborném servisu, kde zjistí, zda je vadný nebo pouze špatně nastavený (správné napětí 13,8 až 14,2V).
Porucha přebíjení Porucha nebo špatné nastavení součástky, která v autě vyrábí elektrickou energii a současně dobíjí baterii. Alternátor baterii přebíjí. Závadu nelze odhalit tak brzy jako je tomu u špatného dobíjení. Vlivem nadměrného přebíjení může dojít k poškození baterie díky nadměrnému plynování a s tím spojeným úbytkem vody. Nechte zkontrolovat alternátor v odborném servisu, kde zjistí, zda je vadný nebo pouze špatně nastavený (správné napětí 13,8 až 14,2V).
Dlouhodobá odstávka auta Pravidelně používaný automobil je ponechán delší dobu mimo provoz (např. přes zimu). Není-li baterie používána, postupně dochází k jejímu samovolnému vybíjení, cca 1 % kapacity denně. V případě připojené baterie to může být mnohem více díky působení dalších vlivů. Necháte-li auto delší dobu mimo provoz, demontujte baterii, uskladněte ji na suchém místě a pokud možno připojte na nabíječku, která udržuje v baterii stálé napětí.
Krátkodobá odstávka auta Odstavení vozu na pár dní (max. 14 dnů) z důvodu prázdnin, dovolené, atd. Nová, případně plně nabitá baterie této odstávce odolá snadno. U starší baterie, zčásti vybité baterie nebo v zimním období může nastat problém. Necháte-li auto mimo provoz pouze kratší dobu a je-li to možné, baterii odpojte.
Zapnuté spotřebiče (světla, autorádio, atd.) Po vypnutí motoru zůstanou rozsvícená světla, puštěné rádio nebo lampička v zavazadlovém prostoru. Baterie dodává energii do úplného vybití. V takovémto případě baterii dobijte co nejdříve (nejdéle během pár dní) na plnou kapacitu, čímž zabráníte jejímu nevratnému poškození. Rozhodnete-li se pro start kabely, musíte ujet delší vzdálenost, aby se baterie stačila zregenerovat.
Mnoho spotřebičů v pohotovostním režimu Spotřebiče v režimu stand-by: autorádio, hodiny, navigace, trvale zapojené LED diody, alarm, atd. Pokud je baterie nová nebo pravidelně dobíjená, neměl by nastat žádný problém. V případě starší baterie, delší odstávky auta nebo některé z výše uvedených situací, může dojít k vybití baterie během pár dnů. Zvažte, zda potřebujete udržovat tolik spotřebičů v pohotovostním režimu v době, kdy není auto nastartované. Pokud ne, odpojte je od elektroinstalace vozu.
Starší baterie a zimní období V zimním období je motor studený, olej ztuhlý a palivo přitéká pomaleji. Motor proto potřebuje delší čas, než naskočí, čímž dojde k většímu odběru proudu a tím většímu vybití. Čím déle je baterie provozována za náročnějších podmínek, tím hůře se dobíjí, při startech více namáhá, její kapacita klesá, až dojde k úplnému vybití. Dobíjejte baterii v zimním období alespoň jednou měsíčně. Je-li baterie starší 5 let, doporučujeme ji vyměnit.