Časté závady brzd

Spolehlivé brzdy jsou základem pro bezpečnou jízdu. V následující tabulce se dočtete několik případů signalizujících závadu brzdného systému, ať už se jedná o zásadní neodložitelnou opravu nebo pouze počínající problém.


Následující informace slouží pouze k orientačnímu zjištění závady. V případě nutnosti vyhledejte odbornou pomoc v servisu.


Časté závady brzd
Nepřirozené chování vozidla Možná příčina
Vozidlo táhne ke straně
Znečištěné, opotřebené nebo poškozené přední nebo zadní brzdové obložení na jedné straně vozu.
Zadřený píst v předním brzdovém třmenu nebo zadřené písty v brzdovém válečku zadního kola.
Různé brzdové obložení z jiného materiálu nebo jiného výrobce.(Výrobci většinou používají různou směs třecího materiálu.)
Opotřebené nebo poškozené součásti řízení a pérování.
Podhuštěné pneumatiky na jedné straně vozu.
Hluk při sešlápnutí brzdového pedálu
Třecí obložení předních brzd nebo brzdových čelistí je obroušené až na kovový základ.
Zkorodované brzdové kotouče nebo bubny vlivem např. delší odstávky vozu.
Nečistoty nalepené mezi brzdovým kotoučem a krytem.
Utržené obložení od kovové nosné části brzdového segmentu.
Brzdový pedál se propadá nebo pruží
Vadný hlavní brzdový válec, zejména poškozené těsnění pístu.
Uvolněné matice pro upevnění hlavního brzdového válce.
Vzduch v hydraulickém systému, zejména zavzdušnění brzdové soustavy.
Dlouhý krok brzdového pedálu
Automatický samostavěcí mechanismus provozní vůle zadních brzd je mimo provoz.
Vadný hlavní brzdový válec.
Vzduch v hydraulickém systému.
Vadný posilovač brzd nebo jeho ovládací mechanismus.
K zastavení je třeba velký tlak na brzdový pedál
Vadný posilovač brzd - poškozená membrána.
Poškozená nebo nezajištěná podtlaková hadice od posilovače.
Vadné podtlakové čerpadlo - vývěva (diesel).
Nevhodný materiál brzdových destiček nebo čelistí.
Znečištěné brzdové destičky nebo čelisti.
Snížený brzdový účinek může být způsoben i nalepením kovových součástí na třecí materiál brzdových desek. K tomuto efektu často dochází přehřátím brzdového kotouče a následným rychlým ochlazením.
Při brzdění pedál vibruje
Vibrující pedál může způsobovat i ABS systém. Nejdříve se ujistěte, zda je vaše vozidlo tímto systémem vybaveno nebo ne. ABS systém lze vypnout vyjmutím příslušné pojistky v pojistkové skříňce. Po vypnutí pojistky brzdění opakujte, a pokud vibrace zmizí, vše je v pořádku.
Nadměrná házivost kotoučů nebo bubnů. Tolerance při měření se mohou pohybovat mezi 0.05-0,5 mm v závislosti na velikosti brzdového kotouče nebo bubnu a v závislosti na typu vozidla (osobní automobily mají malou toleranci, nákladní automobily a traktory mohou mít přípustnou házivost větší).
Poškozené součásti pérování a řízení (kulové čepy).
Uvolněné šroubové spoje brzdového třmenu nebo štítu zadní brzdy.
Opotřebené brzdové desky nebo čelisti.
Brzdy se blokují
Nevhodně seřízený mechanismus ruční brzdy.
Znečištěné obložení brzdových destiček.
Vadný omezovací tlakový ventil.
Nevhodný třecí materiál brzdového obložení.
Zadřené lanovody ruční brzdy při dlouhém stání vozidla.
Zkorodované vratné pružiny brzdových čelistí.
Utržené brzdové obložení od brzdových čelistí.
Uvolněné nýty na brzdovém obložení.